lördag, oktober 07, 2006

Landslagsmatch

Så Sverige lyckats med nåt ovanligt som att slå Spanien i fotboll. Jag måste erkänna att jag var skeptisk till Sveriges chanser innan matchen. Det tror jag att fler därute också var. Men tusan va fel vi skulle ha. Sveriges defensiv har varit under all kritik, alla kommer väl ihåg Sverige-Tyskland i somras. Inte skulle vi ha någon chans mot Torres och Villa. De skulle spela ut oss, speciellt Hansson som inte har imponerat.

Det var just Hansson som var bäst på planen av svenskarna. Han var överallt, ok nästan överallt i defensiven. För det var Linderot som räddade på mållinjen. Elmander var näst bäste svensk, han sprang som om det gällde hans liv. Han orkade inte i 90 minuter men vem skulle orka det som han sprang. Sedan har vi Anders Svensson, jag tyckte det var idiotiskt att spela honom istället för Källström. Men det verkar som att Anders äntligen har förstått vad han ska göra när det går lite emot honom. Man kämpar hårdare och det gjorde Anders idag. Hans klart bästa match, tja kanske sedan Japan-vm. Jag måste nämna måltjuven Allbäck. Han är helt osynlig i matchen, visst han springer och skapar ytor. Sedan får han en chans och visar kyla som en riktig världsspelare. Vem saknar Zlatan??? Zlatan kanske borde lära sig lite av sina kollegor, att om man kämpar ordentligt så kommer resultaten.

Jag hoppas att man kan bygga vidare på detta och lyckas besegra Island på onsdag. Det kan var svårt att ställa om efter en sån här bragdmatch.

Innan jag slutar för idag så måste jag skriva att england var totalt värdelösa mot Makedonien. England skulle ju spela mycket bättre fotboll när Svennis försvann men det verkar inte som det. Ingen offrade sig och skapade chanser utan det var mest passningar i sidled och till felvända spelare. Somliga säger att Lampard och Gerrard är världsspelare, men de har mkt att bevisa efter floppen i vm och inte blev det bättre idag. Inte konstigt att det inte finns någon engelsk landslagsspelare i Arsenal. Spelarna som är ordinare i Arsenal är flera nivåer bättre än spelarna i Englands trupp. Den enda som jag kan se i Arsenal är Rooney men han är ur form just nu. Kanske dags att sparka förbundskapten!?

Annonser