torsdag, oktober 26, 2006

Nu börjar bli lite trött

Jag förstår mig inte på folk, jag börjar bli trött på dem. De jag syftar på är de som röstade på vänsterblocket nu senast. De är verkligen bittra och snart börjar jag kalla dem för idioter. Ja jag vet att det låter hårt men snart är de idioter. De tror verkligen att världen kommer gå under om högerspöket får styra Sverige i fyra år. Jag tror mer på min goda väns idéer om 50 år.
Nu råkar det vara så att fler i Sverige röstade på högern än på vänstern. Men vänsterkanten kan inte förstå det och istället börjar de idiotförklara alla som röstade på högerspöket. Det kan inte vara så att alla var trötta på Persson och sossarna. Nej nej, nu ska vi ha nyval bara för att några ministrar har gjort bort sig, a-kassan sänks och avgiften till a-kassan höjs. Visst avgiften höjs men samtidigt sänks skatten. Så stor skillnad i fickan blir det inte. Jag förstår de som är upprörda över sänka nivåer i a-kassan. Det måste vara jobbigt att vara arbetslös, jag har ännu inte upplevt det. Om mindre än 3 månader är jag klar med mina studier och risken är stor att jag är arbetslös ett bra tag innan jag får något jobb. Visst jag är ung så jag vet inget, det brukar jag få höra. Men a-kassan är inget som man ska vara beroende av. Tanken är att man ska ha det mellan två jobb. Man ska inte kunna leva på a-kassan under en längre tid.
Dessutom sänks nivåerna till samma nivåer som gällde 1997. Det är inte så illa som vänstern vill få det att låta. Anledningen till att den är så hög idag är att sossarna har försökt vinna röster bland de arbetslösa.
Sedan tycker jag att de höjda avgifterna för a-kassan är bra. Låt systemet bära sig självt och på så sätt kan man se vad hela systemet kostar. Kanske kan det få folk att förstå att livet går ut på att jobba och inte ligga hem på soffan. De som tycker att det inte går att leva med så lite pengar, bli student då. Vi har 7200:- i månaden och mer än hälften är lån, som ska betalas tillbaka. Dessutom får vi inte pengarna året runt. Så nog allt kan man leva på sänkt a-kassa.

Annonser